Inwoners kunnen een tekortkoming in de openbare ruimte melden bij hun gemeente. De rekenkamer heeft onderzocht op welke wijze deze meldingen in de gemeenten Hillegom en Lisse zijn georganiseerd. Sinds 2018 kunnen inwoners van Hillegom en Lisse hun melding digitaal via de websites van de gemeente en de FIXI-app doen. De rekenkamer onderzocht de gebruiksvriendelijkheid van deze app. Het rekenkameronderzoek is uitgevoerd door PBLQ.
Na de introductie van Fixi in 2018 stijgt het aantal meldingen openbare ruimte significant in Hillegom en Lisse. De inwoners, ambtenaren en raadsleden zijn tevreden over fixi en de afhandeling van de meldingen openbare ruimte. Wel worden verbeterpunten gesignaleerd. Het gaat onder andere om oneigenlijk gebruik van de app, de wens om meer datagedraven te werken met de data uit Fixi en de informatievoorziening over de MOR-en aan de raden van Hillegom en Lisse.
In de maand juni van 2023 hebben beide gemeenteraden de nieuwe verordening voor de gemeentelijke rekenkamer vastgesteld. Op 1 oktober 2023 is de verordening in werking getreden en per die datum is de gemeentelijke rekenkamer voor Hillegom en Lisse een feit.